czwartek, 26 kwietnia 2012

Pierogi leniwe z mąki razowej



Przepis faktycznie prosty jak drut! Wykonanie błyskawiczne! Zazwyczaj lubiany przez wszystkich, szczególnie dzieci (oprócz moich, bo akurat one wolą pierogi z mięsem, a leniwymi zajadam się z mężem). Więc dlaczego pierwsze leniwe zrobiłam dopiero kilka miesięcy temu? 

Moja mama leniwych nie robiła, pierogi i kopytka owszem, ale nie leniwe. Tak więc przez większość swojego dotychczasowego życia nie bardzo rozumiałam o co z tymi leniwymi chodzi. No bo niby pierogi, ale nie pierogi!  Tak więc pewnego dnia postanowiła ten problem rozwikłać! Wpadł mi wtedy w ręce przepis Dorotus, który zmodyfikowałam i przygotowałam moje pierwsze leniwe! Wyszły cudowne i pokochałam je miłością bezwarunkową!

W sieci znajduję mnóstwo przepisów na leniwe, każdy ciut inny. Jedni dodają do ciasta cukier, inni nie. Gdzieś znalazłam dodatek ziemniaków, chociaż w większości przepisów ich nie ma. Cofnęłam się więc o 110 lat i w książce Marty Norkowskiej "Najnowsza Kuchnia, wytworna i gospodarska" z 1902 roku przeczytałam: 
Pierożki leniwe
Utrzeć funt świeżego suchego twarogu, dodać 1/4 funta mąki, 5 żółtek, łyżkę masła i trochę soli, wszystko dobrze wymieszać, wyłożyć na stolnicę mąką posypaną, potaczać okrągłe wałki, każdy z nich spłaszczyć nożem karbowanym, pokrajać ukośnie małe pierożki i wrzucać do gotującej wody; gdy wypłyną na wierzch wybrać je łyżką durszlakową na gorący półmisek i polać masłem zrumienionem z bułeczką. Oddzielnie można podać bitą śmietanę i cukier z cynamonem."


Pierogi leniwe z mąki razowej

ilość porcji: 4
____________ 

500 g chudego twarogu
1 łyżka masła
3 jaja
1 ½ szklanki mąki razowej lub graham (np. Lubella)
5 łyżek cukru

masło + brązowy cukier + cynamon 
lub 
masło + bułka tarta
lub
jogurt grecki (czyli wersja light)
____________

Żółtka, ser, masło i mąkę miksuję w melakserze na gładką masę. 

Dodaję ubite na sztywno białka i jeszcze chwilę miksuję.
Wykładam ciasto na stolnicę, podsypuję mąką, formuję wałek i tnę go na skośne kawałki.
Pierogi wrzucam do wrzątku i gotuję 2 minuty od wypłynięcia.

Na patelni roztapiam masło z cukrem i cynamonem, wrzucam ugotowane pierogi i mieszam. Zamiast tego, można pierogi polać masłem z bułką tartą lub greckim jogurtem.

Podaję z zimnym kefirem.

7 komentarzy:

  1. Czasem nachodzi mnie ogromna ochota na takie pierogi - i teraz wlasnie mnie naszla. Wystarczylo jedno spojrzenie na to zdjecie powyzej :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja dziś wlaśnie skończyłam jeść pierogi leniwe, ale nie odmówię takiej zdrowej wersji :)

    OdpowiedzUsuń
  3. z razowe muszą być dopiero smaczne.
    ps.warto usunąć weryfikację obrazkową.

    OdpowiedzUsuń
  4. Świetnie muszą smakować te razowe :)
    Mniam,ja bym na słodko zjadła np z truskawkami:)

    OdpowiedzUsuń
  5. nabrałam ochoty na leniwe od patrzenia na Twoje :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Wołają do mnie "zrób nas, zrób";D Pycha!

    OdpowiedzUsuń
  7. Dziewczyny, pyszne to one są i zdrowsze też! Ale nie oszukujmy się, kaloryczne również :( Niestety mąka razowa ma tylko ciut kalorii mniej od białej :(

    OdpowiedzUsuń