środa, 2 grudnia 2015

Zupa cebulowa


Dzisiaj będzie również zupa, tym razem jednak postanowiłam dopieścić siebie (bo mam ją na talerzu) i Was klasykiem! Zupa cebulowa! Któż o niej nie słyszał?
Pamiętam jak wiele lat temu na bardzo zacnym forum kulinarnym zarzucono mi, że przepis na moją cebulową nie jest oryginalny :-) No ale co to znaczy oryginalny w przypadku tej zupy? To tak, jakby zastanawiać się nad oryginalnym przepisem na rosół...
Ja w każdym razie właśnie tak od lat gotuję cebulową. Uwielbiam delikatną słodycz lekko zrumienionej cebuli i aromat tymianku.
Wariacji w przypadku tej zupy jest wiele. Czasami używam bulionu wołowego, co sprawia, że zupa jest bardziej intensywna. Niekiedy dodaję odrobinę czosnku lub wina. No i grzanki - te muszą być zawsze ale ich forma jest dowolna. A jeśli chcę zaszaleć, to grzanki zapiekam z serem, który cudnie pasuje do tej zupy.


Zupa cebulowa
ilość porcji: 4
_____________

8 cebul
2 łyżki oliwy
40 g masła
15 g mąki pszennej
1,5 l wywaru warzywnego
2 liście laurowe
pieprz, sól
tymianek
_____________

W garnku podgrzewam oliwę, po chwili dodaję masło masło. Na gorący tłuszcz wrzucam pokrojone w piórka cebule. Smażę na dość mocnym ogniu, często mieszając, przez 15-20 minut do momentu, aż cebula zmięknie i uzyska ładny, brązowy kolor.

Następnie dodaję mąkę (nie jest konieczna, ale ładnie zagęszcza zupę) i podsmażam przez mniej więcej 3-4 minuty. Całość zalewam wywarem i mieszam.
Dodaję liście laurowe i tymianek (ja daję dużo tymianku, najczęściej świeżego, ale 1-2 łyżeczki suszonego wystarczą).

Od momentu zagotowania się zupy zmniejszam ogień i gotuję jeszcze przez mniej więcej 15 minut, od czasu do czasu mieszając.

Podaję z grzankami.

1 komentarz:

  1. Oj zjadłabym taką smaczną, rozgrzewającą zupkę :)
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń